jueves, 9 de febrero de 2012

Grata sopresa en Caldeni


Que gran suerte encontrar una joya gastronómica donde uno no se lo espera... Este fin de semana hemos tenido la oportunidad de acompañar un gran vino con un gran banquete.

Durante los últimos días, los restaurantes de Barcelona fueron protagonistas de una semana de descuentos muy especiales que nos trae la BCNOW (Barcelona Opportunity Week), evento enmarcado en una causa solidaria. Durante dicha semana, varios son los locales de renombre que ofrecen menús con precios especiales y nos dan la oportunidad de probar un pedacito de “su” cielo, algo que en otras circunstancias resulta más prohibitivo. Debemos confesar que el restaurante del que os vamos a hablar no estaba en nuestra top-list, pero dado que nos fue imposible conseguir mesa en nuestros preferidos de la BCNOW, nos quedamos contentos con que nos hicieran hueco en una mesa de Caldeni... y la verdad es que acertamos.

El pequeño descubrimiento


Caldeni es un restaurante que se esconde entre bares donde el binomio paella-sangría contenta a los visitantes de la Sagrada Familia. No sé si hubiéramos reparado en él de no haberse dado esta ocasión... Pero este pequeño local, sencillo y modesto pero acogedor, esconde a uno de los mejores cocineros de la ciudad, Dani Lechuga, premiado como “Cocinero del Año 2011” por el Fòrum Gastronòmic de Girona y “Cocinero Joven 2010” por la Acadèmia Catalana de Gastronomia. Premios que, después de haber disfrutado, y mucho, de sus platos, nos parecen bien merecidos...

En Caldeni la estrella es la cocina de la carne, y tanto es así que Dani Lechuga es el autor de un libro en torno a este tema. Los platos de carne son los protagonistas absolutos de una carta reducida pero apetecible de principio a fin. Un detalle de la carta que nos llamó la atención es que no existía desmesurada poesía en los nombres de sus platos, sino que se les nombraba por lo que eran, sin más. En ocasiones apetece encontrarse una carta clara y concisa...sobre todo si la poesía ya brota de sus platos por sí mismos. Una cocina tradicional que solo permite un toque de modernidad en su presentación es lo que ofrece Caldeni: rabo de toro, steak-tartar, vieiras y alcachofas... todos son ingredientes de nuestra tierra cocinados de una manera elaborada pero sin pecar de sofisticada. Y mención especial merece uno de los postres que tomamos: la crema de chocolate blanco y el helado de manzana ácida que acompañaban a un pequeño brownie presentaban un sabor tan auténtico que realmente parecía que tomáramos manzanas Granny Smith y una tableta de milkybar con un juego de texturas acertadísimo. Rico, rico...

¿Y que iba a ser de un buen restaurante sin una buena carta de vinos? ¿Y cómo si no íbamos a concederle una mención especial en este blog? Una de las mejores bazas de Caldeni... una carta de vinos con más de una veintena de nombres españoles con precios entre los 15 y 30 euros, pero eso sí, sólo unos pocos por encima del precio en tienda, nada comparable a ese precio doblado que encontramos en muchos restaurantes. Y es que cuando hay realmente gusto por el vino, ¡se nota que lo que prima es la satisfacción del cliente y no el negocio!

Tuvimos el buen ojo de escoger un vino bastante acorde con nuestro desfile de platos, que pasó a ser directamente uno de nuestros favoritos a partir de ahora, un excelente Priorat que marca muy bien el carácter de la zona: 2πr 2007, de la bodega Gratavinum. Se trata de un coupage de Cabernet Sauvignon, Cariñena, Garnacha y Syrah envejecido 12 meses en barricas nuevas y otros 12 en barricas de roble francés y húngaro (éstas últimas se están oyendo mucho de un tiempo a esta parte). Presenta intensos aromas de fruta madura y bastante mineralidad, con un toque metálico. En boca se siente potente, llenándola por completo y aportando una sequedad bastante acentuada que lo hace idóneo para acompañar platos grasos y consistentes. Para acabar, nos regala un final largo, intenso, de los que no parecen querer decir adiós... Una muy buena elección la que hicimos con este 2πr 2007. El precio en tienda ronda los 19-20 euros.

El otro descubrimiento del día
*****

És una gran sort trobar una joia gastronòmica on un no s'ho espera... I aquest cap de setmana hem tingut la oportunitat d'acompanyar un gran vi amb un gran tiberi.

Durant els darrers dies, els restaurants de Barcelona han estat protagonistes d'una setmana de descomptes especials que ens porta la BCNOW (Barcelona Opportunity Week), esdeveniment emmarcat en una causa solidària. Durant aquesta setmana, diversos locals de renom ofereixen menús a preus assequibles, i ens brinden l'oportunitat d'assaborir un petit mos del “seu” cel, cosa que en d'altres circumstàncies resulta més prohibitiu. Hem de confessar que el restaurant del què us volem parlar no estava en la nostra top-list inicial, però com que ens va resultar impossible aconseguir taula en algun dels nostres preferits de la BCNOW, vam alegrar-nos molt que ens fessin un forat al Caldeni... i la veritat és que vam encertar de ple.

Amagat entre les botigues de souvenirs
Caldeni és un restaurant que s'amaga entre bars on el binomi paella-sangría contenta als visitants de la Sagrada Família. No sé si l'hauríem trobat d'altra manera si no s'hagués donat aquesta ocasió... Però aquest petit local, senzill i modest però acollidor, amaga un dels millors cuiners de la ciutat, Dani Lechuga, premiat com “Cuiner de l'Any 2011” pel Fòrum Gastronòmic de Girona i “Cuiner Jove 2010” per l'Acadèmia Catalana de Gastronomia. Premis que, després d'haver gaudit, i molt, dels seus plats, ens semblen ben merescuts...

A Caldeni l'estrella és la cuina de la carn, i tant és així que en Dani Lechuga és l'autor d'un llibre sobre aquest tema. Els plats de carn són els protagonistes absoluts d'una carta reduïda però extraordinària. Un detall de la carta que ens va cridar l'atenció és que no existia una poesia desmesurada als noms dels seus plats, ans el contrari, se'ls anomenava pel que eren i prou. De tant en tant ve de gust trobar-se una carta clara i concisa... sobre tot si la poesia ja brolla dels seus plats per sí sola. Una cuina tradicional que només permet un toc de modernitat a la seva presentació és el que ofereix Caldeni: cua de toro, steak-tartar, vieires i carxofes... tots són ingredients de la nostra terra cuinats de manera elaborada però sense resultar massa sofisticada. Destaquem un dels postres que vam prendre: la crema de xocolata blanca i el gelat de poma àcida que acompanyaven a un petit brownie, presentaven un sabor tan autèntic que semblava que estiguéssim prenent pomes Granny Smith i una tauleta de Milkybar, amb un joc de textures molt encertat. Per llepar-se'n els dits!

I què seria d'un bon restaurant sense una bona carta de vins? I de quina altra manera l'haguéssim anomenat en aquest blog? Una de les millors raons per anar a Caldeni... una carta de vins amb més d'una vintena de noms espanyols i catalans amb preus que oscil·len entre els 15 i els 35 euros, però això sí, només uns pocs euros per sobre del preu de botiga, res comparable amb aquell preu doblat que ens trobem en alguns restaurants... I és que quan hi ha realment passió pel vi, es nota que el que és més important és la satisfacció del client i no el negoci!

Vam tenir l'encert d'escollir un vi força adient per la nostra desfilada de plats, que va esdevenir directament un dels nostres favorits a partir d'ara. Un excel·lent Priorat que emmarca molt bé el caràcter de la zona: 2πr 2007, del celler Gratavinum. Es tracta d'un cupatge de Cabernet Sauvignon, Carinyena, Garnatxa i Syrah, envellit 12 mesos en barriques noves i uns altres 12 en barriques de roure francès i hongarès (aquestes últimes s'estan sentint molt des de fa un temps). Presenta aromes intensos de fruita madura i força mineralitat, amb un toc metàl·lic. En boca es nota potent, omplint-la per complert i aportant una sequedat força accentuada, que el fa idoni per acompanyar plats greixosos i consistents. Per acabar, regala un final llarg, intens, dels que semblen no voler dir-nos adéu... Una molt bona elecció la que vam fer amb aquest 2πr 2007. El preu en botiga està entre els 19 i els 20€. 

*****

Fins al pròxim glop!

No hay comentarios:

Publicar un comentario